Köpa moped – här är allt du behöver veta
Att skaffa moped är drömmen för många unga. Men vilken moped ska du köpa? Den frågan hjälper vi dig med i denna köpguide, tillsammans med viktiga saker att tänka på.
Innan du väljer moped behöver du veta mer om de två mopedklasserna, som styr vilket förarbevis du behöver och var du kan köra med mopeden.
Moped klass I – EU-moped
EU-moppen får köras i max 45 km/h. Du behöver ha skyddshjälm och ett EU-mopedkörkort med behörighet AM. Vanligt körkort går också bra. Mopeden ska ha registreringsskylt baktill och vara minst trafikförsäkrad. Med EU-mopeden får du inte köra på cykelbanor eller motorvägar. Om du skjutsar någon måste den personen också ha hjälm.
Moped klass II
För att krångla till det lite finns det två typer av moped klass II: en EU-godkänd som får gå i 25 km/h och en som följer äldre svenska regler och får gå i 30 km/h. För att köra moped klass II behöver du ha skyddshjälm och antingen förarbevis för moped klass II, traktorkort eller vanligt körkort. Fyllde du 15 år före 1 oktober 2009 behöver du inget förarbevis alls.
Den här mopedtypen får köras på vanliga vägar, gator och även på cykelbanor, men inte på motorväg. Man får skjutsa barn på mopeden om man vill: ett barn under tio år (om du som kör är minst 15 år) eller två barn under sex år (om du som kör är minst 18 år). Barn som fyllt sju år behöver skyddshjälm.
AM-körkort eller förarbevis
Även om allt fler vuxna med vanligt körkort börjar använda moped, så är det ändå bland unga utan körkort som den stora användargruppen finns. De måste ha ett AM-körkort för att få köra EU-moped (klass I).
För att få ett AM-körkort behöver du
ansöka om körkortstillstånd
göra ett syntest
gå en mopedutbildning hos till exempel en trafikskola
utföra ett godkänt teoriprov hos Trafikverket.
För att få göra teoriprovet måste du ha fyllt 15 år, men du kan gå en moppekurs tre månader tidigare om du vill.
För att få förarbevis till moped klass II är kraven inte lika hårda. Du behöver inte ansöka om körkortstillstånd eller göra syntest. Mopedutbildningen är också mindre omfattande. Mer information om körkort hittar du hos Transportstyrelsen.
Vilken moped ska jag välja?
När du har koll på mopedtyper och förarbevis är det dags att välja vilken typ av moppe du ska köpa. Ska du köpa en helt ny moped eller en begagnad?
Här är tre saker du behöver fundera över:
Hur du vill köra. Det som ofta avgör om man väljer klass I eller klass II är om man vill kunna köra på cykelvägar eller inte, förutom själva hastigheten förstås.
Olika motortyper. 2-taktsmotor, miljövänligare 4-taktsmotor med jämnare motorgång eller varför inte en miljövänlig och tyst elmotor? Elmopparna har fått allt bättre räckvidd och är dessutom billiga i både drift och underhåll.
Lätt att laga och serva. Oavsett om du väljer ny eller begagnad moped så ska den servas regelbundet och du behöver kunna få tag på reservdelar när något går sönder. Innan du väljer mopedmärke, kolla hur lätt det är med reservdelar och service. Vissa billigare modeller blir dyra i längden när de inte går att laga.
Köpa begagnad moped
Om du köper en begagnad moped finns det vissa saker som är extra viktiga att kontrollera. Det första och viktigaste du bör göra är att kolla upp om någon försöker sälja en stulen moped till dig. Be därför alltid om registreringsbevis och jämför ramnumret på mopeden med det som står i papprena. En viktig varningsflagga är om ramnumret är bortfilat, då är risken stor att det är något som inte står rätt till.
Andra saker som är bra att kontrollera när du köper en begagnad moped är
däcken – undersök hur slitna de är genom att kolla mönsterdjupet och fråga hur gamla de är
bromsarna – undersök om de är rostiga och provkör mopeden för att kontrollera att bromsarna fungerar ordentligt
maxhastigheten – testa mopedens maxhastighet, då märker du snabbt ifall mopeden är trimmad
el och lampor – testa om bromslampan, blinkers, tutan och lyset fungerar
servicehistoriken – kontrollera när mopeden servades senast och ifall någon del har bytts ut, fråga i så fall efter mopedens originaldelar
antalet ägare och miltal – kolla upp hur många ägare mopeden har haft, ju fler ägare desto mindre är mopeden värd.
Om det visar sig att du behöver åtgärda något med mopeden, kan du alltid försöka förhandla ned priset något.
Kolla in ICAs mopedförsäkring
Vår mopedförsäkring är säsongsanpassad så att du får bra skydd året runt till ett schysst pris. Dessutom får du ICA-bonus på hela försäkringskostnaden.
Se upp med detta när du köper moped
Klass II-mopeder saknar registreringsnummer. Se till att mopeden du köper har typintyg (för svenskt godkänd 30-moped) eller CoC-intyg – intyg om överensstämmelse (för EU-godkänd 25-moped). Jämför mopedens ramnummer med intyget så att det är samma nummer.
Se upp för sidoimporterade mopeder. De ser ut som vanliga mopeder men är inte godkända i Sverige.
Köp aldrig en trimmad moped. Trimmade mopeder är klart överrepresenterade i svåra olyckor med moped. Dessutom gäller varken försäkring eller garantier om mopeden är trimmad.
Försäkring till mopeden
Oavsett vilken moped du väljer så måste du ha en mopedförsäkring för att få köra den. Det minsta du behöver är en trafikförsäkring. Den ersätter ingenting på din egen moped utan täcker främst skador på dina medtrafikanter och deras egendom, till exempel om du kör på en bil. En trafikförsäkring ger också ersättning till dig och dina passagerare om ni skadas i en trafikolycka.
Vanligast och är att man väljer antingen hel- eller halvförsäkring. En halvförsäkring innehåller, förutom trafikförsäkring och trafikolycksfall, skydd för brand och stöld. Helförsäkringen täcker därtill skador på själva mopeden till följd av till exempel trafikolycka, skadegörelse eller om du kör omkull.
ICAs mopedförsäkring är den snabbast växande mopedförsäkringen i Sverige. Den har flera fördelar:
Bra försäkring till ett schysst pris – jämför gärna med andra
Säsongsanpassad premie – lägre kostnad under vinterhalvåret
Ingen självrisk om du har spårsändare
ICA-bonus på försäkringskostnaden
Livsviktiga tips
När du har köpt din moppe och tecknat en försäkring är det bara att tuta och köra, men kom ihåg:
Använd alltid hjälm! Dels för att det är lag på det, men framför allt för din egen skull.
Trimma inte mopeden! Då gäller varken försäkring eller garantier.
Kör aldrig onykter! Förutom att du kan skada dig själv och andra kan du dömas för rattfylleri, vilket t ex kan påverka möjligheterna att få körkortstillstånd.
Källa: Transportstyrelsen