Betala

Här hittar du information om våra olika betalmedel och hur du kommer igång.

Försäkringsutmanaren i telefonen som visar texten !var har du dina försäkringar" följt av flera andra försäkringsbolags loggor.

Är du rätt försäkrad?

Vi kan kontakta dig för en försäkringsgenomgång och se till att du är rätt försäkrad eller hjälpa dig att räkna fram ett pris på en ny försäkring.

Boka ett möte
Flera försäkringsboxar på hög, bland annat bil-, hus-, olycksfall- och hundförsäkring

Samla dina försäkringar – få upp till 500 kronor i bonus

Förutom riktigt bra och prisvärda försäkringar vill vi ge dig som är stammis lite mer. Du får därför bonus på hela din försäkringskostnad. Har du dessutom fler försäkringar hos oss kan du få upp till 500 kronor i extra bonus, varje år.

Stammis på ICA

Vanliga frågor och svar om betalning

Om du till exempel säljer ditt fordon eller din bostad och avslutar försäkringen kan det hända att vi behöver betala tillbaka pengar för försäkringsdagar som du redan hunnit betala för.

För att vi ska kunna betala ut pengar direkt till ditt konto behöver vi få ditt kontonummer innan försäkringen avslutas. Detta gäller även om du betalar din försäkring månadsvis via autogiro eller ICA-konto. Ring oss på 033-47 47 90, vardagar 08:00 - 17:30, så hjälper vi dig.

Har du inte meddelat kontonummer skickar vi en utbetalningsavi till din adress.

Du byter betalsätt enkelt genom att ringa oss 033-47 47 90, vardagar 08:00 - 17:30, så hjälper vi dig.

Vår olycksfallsförsäkring betalas i efterskott (efterskottsbetalning), till skillnad från våra övriga försäkringar. Därför kan du behöva betala för tid då försäkringen varit aktiv, även efter att du sagt upp den.

Vill du ha månadsbetalning ansöker du enkelt om autogiro.

Här kan du ansöka om autogiro direkt online.

Vi behöver få din autogiroansökan minst två arbetsdagar före din sista betalningsdag för att pengarna ska kunna dras.

Har du tecknat båtförsäkring kan du anmäla e-faktura i din internetbank.

Du kan skicka in den till oss så sätter vi in pengarna på ditt konto. För att anmäla ett konto för återbetalning kan du ringa oss på 033-47 47 90, vardagar 08:00 - 17:30, så hjälper vi dig.

Skicka utbetalningsavin till:

ICA Försäkring AB
504 82 Borås

Misslyckades autogirodragningen på grund av att det inte fanns tillräckligt med pengar på kontot, gör vi en dubbel dragning i slutet på nästa månad i stället. Din försäkring fortsätter att gälla som vanligt. 

Du kan betala alla våra försäkringar med autogiro eller helårsfaktura.

Undantaget är:

  • olycksfallsförsäkring där du även kan välja månadsvis faktura mot en fakturaavgift

  • Båtförsäkring via Svenska sjö går i dagsläget att betala via faktura eller e-faktura.