Betala med autogiro
Med autogiro behöver du inte hålla reda på räkningar och förfallodagar. Betalningen dras automatiskt i förskott den 28:e varje månad, eller bankdagen före om den 28:e inte är en vardag.
Du kan välja autogiro för följande försäkringar
Alla fordonsförsäkringar
Alla hem- och husförsäkringar (utom studenthemförsäkring)
Olycksfallsförsäkring (premien dras i efterskott)
Barnförsäkring
Bolåneskydd
Livförsäkring
Djurförsäkring
Vanliga frågor och svar om autogiro
Du ansöker enklast om autogiro med Mobilt BankID här.
Saknar du Mobilt BankID hittar du en blankett via samma länk som du kan skriva ut, fylla i och skicka in till oss.
Kolla först om din nya bank kan hjälpa dig att flytta över dina autogiron från din gamla bank.
Annars behöver du skriva ut, fylla i och skicka in ett nytt autogiromedgivande till oss. Du hittar autogiromedgivandet här.
Det kan finnas två orsaker till att vi drar dubbla belopp.
Första dragningen blir ofta dubbel eftersom du både betalar för tiden som passerat från det att försäkringen började gälla, och i förskott för kommande period.
Vi kan också göra en dubbel dragning en månad om det saknades pengar på kontot vid föregående månadsbetalning. I så fall skickar vi ut en påminnelse, utan extra avgift, för att göra dig uppmärksam på det.
Hur mycket, för vilken period och när vi drar pengar finns specificerat i den betalningsplan du fått i samband med att du satte upp autogiro.
Årsfakturan skickas ut direkt tillsammans med ditt försäkringsbrev när du tecknat försäkringen, medan din autogiroansökan kan ta ett par dagar att bli godkänd.
Om du fått bekräftat från oss att ditt autogiro är godkänt kan du bortse från din årsfaktura.
Be din bank, eller din nya bank om du byter, hjälpa dig att ställa om alla dina autogiron så att de dras från ditt nya konto. Se bara till att det finns tillräckligt med pengar på kontot i slutet av månaden, så kan vi dra försäkringskostnaden som vanligt.
Vi drar alltid den 28:e varje månad eller närmaste vardag före, om den 28:e infaller på en helgdag.