Klagomålshantering

Här hittar du information om hur du kan göra om vill framföra ett klagomål till ICA Försäkring. Vi vi​ll att du som kund ska känna dig nöjd med ditt val av oss som försäkringsbolag. Vi är därför måna om din feedback och dina synpunkter du har på vår hantering av ditt ärende.

Om du är missnöjd och vill framföra ett klagomål ber vi dig i första hand ringa den handläggaren som du haft kontakt med i ditt ärende. Många gånger kan vi tillsammans reda ut eventuella frågetecken och missuppfattningar över telefon.

Löste vi inte ditt problem?

Om du fortfarande är missnöjd med hur vi har hanterat ditt ärende kan du får hjälp av en annan handläggare på ICA Försäkring. Det finns även andra aktörer du kan vända dig till för rådgivning. Nedan kan du läsa mer om hur du kan gå till väga.

1. Omprövning av ditt ärende

Är du missnöjd med det beslut du fått i ditt skadeärende kan du begära att få ditt ärende omprövat. Ärendet kommer då att ses över av någon annan än din handläggare. Information om hur det går till har du fått tillsammans med ditt beslut.

Är du missnöjd med ett beslut från kundservice kan du begära att få ditt ärende omprövat. Kontakta klagomålsansvarig via vårt formulär för klagomål och ange att det gäller kundservice.

2. ICA Försäkrings överprövningsnämnd

I sista hand kan du få ditt ärende prövat i ICA Försäkrings överprövningsnämnd. Information om hur det går till finns i ditt skadebeslut, alternativt hos omprövningsansvarig hos kundservice.

Överprövningsnämnden består av en ordförande och fyra ledamöter: bolagets försäkringsjurist (ordförande), kundombudsman (extern konsult specialiserad inom försäkringsrätt), produktansvarig eller gruppchef, klagomålsansvarig samt en representant från ICA Försäkrings ledningsgrupp.

Nämnden kan inte pröva medicinska frågor. Sådana ärenden prövas istället av externa nämnder där man har den medicinska sakkunskapen.

Klagomålsansvarig

Du har alltid rätt att vända dig till ICA Försäkrings klagomålsansvarig även om denne inte kan ändra ditt beslut. Genom att framföra dina synpunkter bidrar du till en möjlighet för oss att utveckla verksamheten. Vi återkommer till dig senast inom två veckor.

Klagomålsansvarig är Joakim Demiri. Du når enklast klagomålsansvarig via mejl: Klagomålsansvarig. Du kan också skicka ett brev till oss

ICA Försäkring
Klagomålsansvarig
504 82 Borås.

Kostnadsfri klagomålshantering

Kunder och andra som berörs av ICA Försäkrings tjänster har rätt att kostnadsfritt framföra ett klagomål till ICA Försäkring. Om du inte har möjlighet att använda formuläret eller mejl och har frågor om hur du går tillväga kan du kontakta Klagomålsansvarig eller kundservice.

Andra vägar för rådgivning och prövning

Du som är privatperson kan få rådgivning i frågor som rör försäkring eller skadereglering genom att kontakta:

  • Konsumenternas Försäkringsbyrå, 

    konsumenternas.se
    Box 24215, 104 51 Stockholm, telefon: 0200-22 58 00


  • Konsumentverket

    konsumentverket.se
    Box 48, 651 02 Karlstad, telefon: 0771-42 33 00


  • Hallå Konsument

    hallakonsument.se
    Box 48, 651 02 Karlstad, telefon: 0771-525 525


  • Konsumenternas Bank- och finansbyrå

    konsumenternas.se

    Box 24215, 104 51 Stockholm, telefon: 0200-22 58 00


På Hallå konsument hittar du också kontaktuppgifter till konsumentvägledningen i din kommun, dit du kan vända dig för råd och hjälp.

Nedan hittar du fler alternativ

Allmänna reklamationsnämnden (ARN) är en myndighet som prövar tvister mellan konsumenter och företag. ARN prövar bland annat ärenden där du inte är nöjd med försäkringsbolagets bedömning gällande skada på eller förlust av egendom, för mer information om vilka ärenden ARN prövar se deras hemsida.

Allmänna reklamationsnämnden
Box 174, 101 23 Stockholm,
Telefon: 08-508 860 00
E-post: www.arn.se

En förutsättning för en anmälan till ARN är att du först har skickat in ett klagomål till oss, som vi har getts möjlighet att hantera och besvara.

  • Nämnden för rättsskyddsfrågor och Ombudskostnadsnämnden prövar ärenden som gäller rättsskyddsförsäkring.

  • Personförsäkringsnämnden prövar ärenden som gäller medicinsk bedömning i sjuk- och olycksfallsförsäkring eller hem- och reseförsäkring.

  • Ansvarsförsäkringens personskadenämnd prövar ärenden som gäller ersättning för personskada inom ansvars- och överfallsförsäkring som reglerats på skadeståndsrättslig grund.

För mer information om vilka ärenden Svensk Försäkrings Nämnder prövar se deras hemsida, www.forsakringsnamnder.se.

Svensk Försäkrings Nämnder
Box 24067, 104 50 Stockholm
Telefon: 08-522 787 20
E-post: info@forsakringsnamnder.se

Trafikskadenämnden prövar ärenden som rör personskada till följd av trafik. Trafikskadenämnden lämnar rådgivande yttranden om bedömning och beräkning av ersättningsfrågor gällande trafikskadeersättning. Läs mer på trafiknämndens hemsida: www.trafikskadenamnden.se,

Trafiknämnden
Box 24048, 104 50 Stockholm
Telefon: 08-522 787 00

Om du är missnöjd med något du köpt på internet kan du också vända dig till EU:s webbplats för tvistlösning.

Det finns alltid möjlighet att väcka talan i allmän domstol, www.domstol.se