Skadeanmälan vid bilstöld och inbrott

Har din bil blivit stulen eller har du haft bilinbrott? Vi hjälper dig vidare.

Bilstöld eller inbrott i bilen

Försäkringen gäller för både inbrottsskador på bilen och de flesta biltillbehör. Så har du fått inbrott i bilen, även om du inte fått några tillbehör stulna, eller råkat ut för stöld av till exempel däck, takbox eller bilstereoutrustning, kan du enkelt anmäla skadan och/eller stölden här på vår hemsida, så hjälper vi dig.

Självrisk och åldersavdrag 

Självrisk är den del av skadan som du får betala själv. Hur stor den är står i ditt försäkringsbrev eller i villkoret.

Det här gäller både om din bil har blivit stulen eller haft inbrott

  • Gör en polisanmälan (har det skett utomlands behöver polisanmälan göras i det land som stölden skedde)

  • Ha registreringsnummer tillgängligt.

Det här gäller om du har haft inbrott i bilen och något stulits

  • Leta fram inköpskvitto, orderbekräftelse eller garantibevis.

  • Vi behöver veta inköpsdatum, pris och var du har köpt det som du ska anmäla till oss. 

  • Ta en bild.

  • Skicka gärna med en bild på det skadade föremålet när du skickar in anmälan till oss.  

  • Spara det som gått sönder .

  • Kasta inte bort det skadade föremålet förrän du kommit överens med oss om det. Vi kan behöva få det skadade föremålet skickat till oss. 

En kvinna och man står på marknad och tittar ner i telefonen för att visa eller läsa något.

Få ersättning för stulna föremål

Om du haft personliga saker som blivit stulna kan du få ersättning genom din hemförsäkring. Har du din hemförsäkring hos oss på ICA Försäkring kan du enkelt anmäla stölden online.

Anmäl stulna tillhörigheter

Nästa steg

Här kan du se hur ett normalt skadeärende går till. Givetvis kan det skilja sig åt från fall till fall hur vi utreder skadan och hur lång tid det tar.   

  1. Du anmäler skadan till oss.   

  2. Ett ärende registreras och du får besked senast nästa arbetsdag om att vi mottagit din anmälan. En handläggare tilldelas.    

  3. Inom en vecka går handläggaren igenom din anmälan och ser om allt som vi behöver för vår bedömning finns, annars kontaktar vi dig angående kompletteringar.   

  4. När vi har all information för att kunna göra en bedömning skickar vi ett beslut till dig.  Har du fått skador på din egen bil och har en försäkring som täcker skadan kommer du att få beställa tid på en verkstad.   

  5. Självrisken betalar du till verkstaden.   

  6. När skadan är åtgärdad avslutas ärendet hos oss.