Anmäl försenad resa

Om ditt flyg, tåg eller annat färdmedel blivit försenat eller inställt gör du skadeanmälan här.

Om din resa blivit försenad

Om din resa försenas eller ställs in kan du förlora värdefull tid på resmålet. Med resestartsskyddet i vår hemförsäkring kan du få upp till 5000 i ersättning om ditt flyg eller tåg blir inställt eller försenad med minst sex timmar.

Innan du gör skadeanmälan

  • Intyg - Skaffa ett skriftligt intyg från bolaget du reste med som visar varför flyget, tåget eller liknande blev inställt eller försenat.

  • Resehandlingar - Leta reda på resehandlingar, både för ursprungsresan och den nya resan. Alla resenärerna behöver finnas med, tillsammans med resans pris.

Tänk på

  • Resestartskyddet i din hemförsäkring gäller om förseningen beror på att allmänt färdmedel blir försenat eller inställt på grund av tekniskt fel, väderlekshinder, naturkatastrof, strejk eller fackliga åtgärder som inleds efter det att resan har startat, myndighetsingripande eller ingripande av annan person genom rättsstridigt tvång (till exempel flygplanskapning).

Nästa steg

Här kan du se hur ett normalt skadeärende går till. Givetvis kan det skilja sig åt från fall till fall hur vi utreder skadan och hur lång tid det tar.   

  1. Du anmäler skadan till oss.

  2. Ett ärende registreras och du får besked senast nästa arbetsdag om att vi mottagit din anmälan. En handläggare tilldelas.

  3. Inom en vecka går handläggaren igenom din anmälan och ser om allt som vi behöver för vår bedömning finns, annars kontaktar vi dig angående kompletteringar.

  4. När vi har allt för att kunna göra en bedömning och värdera dina saker skickar vi ett beslut till dig.

  5. Om vi ska betala ut ersättning gör vi det samtidigt som beslutet skickas. Om vi inte har fått ditt kontonummer ber vi dig skicka in det till oss.

  6. När utbetalningen är klar avslutas ärendet hos oss.