Anmäl missad avresa

Missade du ditt tåg, flyg eller annat färdmedel? Gör din skadeanmälan här.

Om du har missat avresan

I hemförsäkringen ingår resestartsskydd som kan ge dig ersättning om du exempelvis missar ditt flyg eller tåg. Om du missar din resa på grund av exempelvis en trafikolycka, problem med kollektivtrafiken eller väderlekshinder gör du enkelt skadeanmälan här, så hjälper vi dig.

Innan du gör skadeanmälan

  • Intyg - Skaffa ett skriftligt intyg på varför anslutningsflyget, tåget eller liknande blev försenat så att du missade utresan.

  • Resehandlingar - Leta reda på resehandlingar, både för den missade resan och den nya ersättningsresan. Alla resenärerna ska finns med, tillsammans med resans pris.

Tänk på

  • att resestartskyddet gäller bara om du missar en bokad utresa från Norden med resmål utanför Norden.

  • att välja "Personförsening" när du börjar fylla i din skadeanmälan.

Nästa steg

Här kan du se hur ett normalt skadeärende går till. Givetvis kan det skilja sig åt från fall till fall hur vi utreder skadan och hur lång tid det tar.   

  1. Du anmäler skadan till oss.

  2. Ett ärende registreras och du får besked senast nästa arbetsdag om att vi mottagit din anmälan. En handläggare tilldelas.

  3. Inom en vecka går handläggaren igenom din anmälan och ser om allt som vi behöver för vår bedömning finns, annars kontaktar vi dig angående kompletteringar.

  4. När vi har allt för att kunna göra en bedömning och värdera dina saker skickar vi ett beslut till dig.

  5. Om vi ska betala ut ersättning gör vi det samtidigt som beslutet skickas. Om vi inte har fått ditt kontonummer ber vi dig skicka in det till oss.

  6. När utbetalningen är klar avslutas ärendet hos oss.