Anmäl stulen eller skadad cykel

Här kan du göra en skadeanmälan om din cykel blivit stulen eller skadad.

Detta gäller vid skador på cykel

Cykeln är ett smidigt och miljövänligt transportmedel och en skada eller förlust kan ha stor inverkan på din vardag. Därför ska vi försöka hjälpa dig så snabbt som möjligt. Försäkringen kan ersätta reparation eller en ny likvärdig cykel genom kontantersättning. Försäkringen gäller för din cykel, cykelkärra och viss fast monterad utrustning på cykeln.

Tänk på

  • Om din cykel blivit stulen eller försvunnit ska du göra en anmälan till polisen. Vi behöver en kopia av polisanmälan.

  • Leta fram inköpskvitto, orderbekräftelse eller garantibevis. Vi behöver veta inköpsdatum, pris och var du har köpt din cykel.

  • Skicka gärna med en bild på cykeln när du skickar in anmälan till oss.

  • Kasta inte bort cykeln eller skadade föremål förrän du kommit överens med oss om det. Vi kan behöva få det skadade föremålet skickat till oss.

  • Om cykeln gått sönder ska du, förutom att leta fram kvitto, även be din cykelreparatör om ett skriftligt utlåtande med uppgift om vad det kostar att laga cykeln. Går det inte att laga den vill vi att cykelreparatören ska beskriva varför det inte går och vad en likvärdig cykel kostar idag.

  • Spara alla kvitton på utlägg som du vill ha ersättning för.

En kvinna står vid trappuppgång med cykel i handen på väg in.

Stulen cykel? Så gör du

Cykelstöld är ett av de vanligaste egendomsbrotten. Om du vill läsa mer om vad du kan göra om din cykel är stulen, eller om du hittar en stulen cykel, guidar vi dig här.

Så gör du om din cykel är stulen

Nästa steg

På ICA Försäkring vill vi hjälpa dig så fort som möjligt när du hamnar i en svår situation. Här kan du se hur ett normalt skadeärende går till. Givetvis kan det skilja sig åt från fall till fall hur vi utreder skadan och hur lång tid det tar.

  1. Du anmäler skadan till oss. 

  2. Ett ärende registreras och du får besked senast nästa arbetsdag om att vi mottagit din anmälan. En handläggare tilldelas.

  3. Inom en vecka går handläggaren igenom din anmälan och ser om allt som vi behöver för vår bedömning finns, annars kontaktar vi dig angående kompletteringar.

  4. När vi har allt för att kunna göra en bedömning och värdera dina saker skickar vi ett beslut till dig.

  5. Om vi ska betala ut ersättning gör vi det samtidigt som beslutet skickas. Om vi inte har fått ditt kontonummer ber vi dig skicka in det till oss.

  6. När utbetalningen är klar avslutas ärendet hos oss.