Skadeanmälan för mobil

Om din mobiltelefon har skadats eller stulits gör du enkelt din skadeanmälan här.

Trasig eller stulen mobiltelefon

Genom din hemförsäkring hos oss kan du få ersättning om din mobiltelefon exempelvis blir stulen eller om du råkar tappa den så att den går sönder.

Självrisk och åldersavdrag

Hur stor självrisk du har står i ditt försäkringsbrev, men det är oftast 1500 kronor.

Eftersom vi ersätter marknadsvärdet på dina saker gör vi ett åldersavdrag med hjälp av en tabell som finns i villkoret. Där kan du se ungefär hur mycket ersättning du kan få beroende på hur gammal din telefon är.

Vad som ersätts och inte

Alla händelser ersätts inte genom försäkringen. Till exempel ersätts inte saker som du glömt kvar någonstans eller tappat bort även om de senare blir stulna. Om det är något tekniskt fel på mobilen vänder du dig till återförsäljaren.

Tänk på

  • Om mobilen blivit stulen eller försvunnit ska du göra en anmälan till polisen. Vi behöver en kopia av polisanmälan eller polisens diarienummer. 

  • Leta reda på inköpskvitto, orderbekräftelse eller garantibevis. Vi behöver veta inköpsdatum, pris och var du har köpt mobilen.

  • Om mobilen är skadad, bifoga gärna en bild på skadan när du skickar in anmälan till oss. 

  • Spara mobilen – även om den är skadad. Vi kan behöva få den skickad till oss.

  • Spärra mobilen hos din mobiloperatör om din mobil har blivit stulen eller försvunnit hos din operatör med hjälp av mobilens IMEI-nummer. 

  • Spara kvitton på alla utlägg som du vill ha ersättning för.

Tjej står utomhus vid övergångsställe och tittar ner i telefonen. Hon drar handen genom håret.

5 tips som hjälper dig få tillbaka stulna saker.

Läs mer om hur du kan öka möjligheten för att få tillbaka stulna prylar.

Läs hela artikeln

Nästa steg

På ICA Försäkring vill vi hjälpa dig så fort som möjligt när du hamnar i en svår situation. Här kan du se hur ett normalt skadeärende går till. Givetvis kan det skilja sig åt från fall till fall hur vi utreder skadan och hur lång tid det tar.

  1. Du anmäler skadan till oss. 

  2. Ett ärende registreras och du får besked senast nästa arbetsdag om att vi mottagit din anmälan. En handläggare tilldelas.

  3. Inom en vecka går handläggaren igenom din anmälan och ser om allt som vi behöver för vår bedömning finns, annars kontaktar vi dig angående kompletteringar.

  4. När vi har allt för att kunna göra en bedömning och värdera dina saker skickar vi ett beslut till dig.

  5. Om vi ska betala ut ersättning gör vi det samtidigt som beslutet skickas. Om vi inte har fått ditt kontonummer ber vi dig skicka in det till oss.

  6. När utbetalningen är klar avslutas ärendet hos oss.