Skadeanmälan av vitvaror och sanitet

Har frysen gått sönder, eller strular tvättmaskinen? Här skadeanmäler du vitvaror och sanitetsgods som exempelvis diskmaskin, torktumlare eller handfat.

Vitvaror och sanitetsgods

Här gör du skadeanmälan för vitvaror och sanitetsgods. Det kan exempelvis vara

  • kyl och frys

  • diskmaskin

  • torktumlare

  • handfat

  • spis

  • eller toalettstol.

Om du bor i en hyresrätt

Bor du i en hyresrätt anmäler du istället din skada till hyresvärden som ska stå för reparationen.

Tänk på

  • Gäller garantin fortfarande? Då vänder du dig först till återförsäljaren.

  • Leta reda på faktura, inköpskvitto, orderbekräftelse eller garantibevis som visar inköpsdatum och pris.

  • Be en reparatör om ett skriftligt kostnadsförslag på reparation av skadorna. Om de inte går att laga vill vi att reparatören förklarar varför och ger kostnadsförslag på en ny, likvärdig maskin eller installation.

Har du fått skadeståndskrav?

Om du krävs på skadestånd på grund av skada ska du anmäla kravet till oss så fort som möjligt. Din försäkring kan nämligen ge ersättning för skadestånd i samband med person- eller sakskada.

Anmäl ansvarsskada

Nästa steg

På ICA Försäkring vill vi hjälpa dig så fort som möjligt när du hamnar i en svår situation. Här kan du se hur ett normalt skadeärende går till. Givetvis kan det skilja sig åt från fall till fall hur vi utreder skadan och hur lång tid det tar.

  1. Du anmäler skadan till oss. 

  2. Ett ärende registreras och du får besked senast nästa arbetsdag om att vi mottagit din anmälan. En handläggare tilldelas.

  3. Inom en vecka går handläggaren igenom din anmälan och ser om allt som vi behöver för vår bedömning finns, annars kontaktar vi dig angående kompletteringar.

  4. När vi har allt för att kunna göra en bedömning och värdera dina saker skickar vi ett beslut till dig.

  5. Om vi ska betala ut ersättning gör vi det samtidigt som beslutet skickas. Om vi inte har fått ditt kontonummer ber vi dig skicka in det till oss.

  6. När utbetalningen är klar avslutas ärendet hos oss.

Behöver du hjälp?

Om du har frågor eller funderingar, ring oss på 033-47 47 90, vardagar 08:00 - 17:30 så hjälper vi dig.