Anmäl inbrott i bostad

Här kan du göra en skadeanmälan om du haft inbrott i din bostad.

Det här gäller vid inbrott i din bostad

Försäkringen gäller för skador som har uppstått i samband med inbrottet och för de saker som blev stulna. I försäkringen ingår även hjälp med kristerapi.

Bra att veta är att alla saker och händelser inte ersätts genom försäkringen. Vissa saker anses till exempel vara stöldbegärliga och då ställs högre krav på aktsamhet för att man ska kunna få full ersättning för dem. I fritidshus gäller till exempel inte försäkringen för smycken eller kontanter som du lämnat kvar när du inte vistas där. Du ska också stänga och låsa alla fönster och dörrar när du inte är hemma.

Självrisk och åldersavdrag

Självrisk är den del av skadan som du får betala själv. Hur stor den är står i ditt försäkringsbrev eller i villkoret. Normal grundsjälvrisk är 1 500 kronor för stöld och skadegörelse.

Eftersom vi ersätter marknadsvärdet på de föremål som skadats eller blivit stulna gör vi ett åldersavdrag med hjälp av en tabell som finns i villkoret. Är det inte helt nya föremål som gått sönder eller blivit stulna så får du inte heller helt nya genom försäkringen. På byggnadsdelar gör vi ett avdrag för värdeminskning på grund av ålder, slitage och omodernitet med hjälp av tabell i villkoret.

Tänk på

  • Gör en polisanmälan. Det är viktigt att alla saker som stals vid inbrottet finns med i polisanmälan – då är chansen större att du får tillbaka dem. Vi behöver en kopia av alla sidor i polisanmälan inklusive godslistan.

  • Leta fram inköpskvitto, orderbekräftelse eller garantibevis. Om du inte har kvitton kvar kanske du har bilder, kontoutdrag, värderingsintyg eller andra intyg som kan visa vad som stals vid inbrottet? Vi behöver veta så mycket som möjligt för vår värdering, till exempel inköpsdatum, pris och var du har köpt det som du ska anmäla till oss. Ju dyrare och nyare saker som blivit stulna desto högre krav har vi på att du kan visa upp kvitton eller andra underlag på de saker som du ägt.

  • Fotografera alla skador, till exempel på fönster eller dörr.

  • Kasta inte bort det skadade föremålet förrän du kommit överens med oss om det. Vi kan behöva få det skadade föremålet skickat till oss.

  • Kontakta hantverkare och om ett skriftligt kostnadsförslag på reparation av skadorna. Om de inte går att laga vill vi att reparatören förklarar varför och att du istället skickar in ett kostnadsförslag på ny, likvärdig produkt.

  • Spara kvitton på alla utlägg som du vill ha ersättning för.

Skada på fönster vid inbrottet?

För att du ska får bästa möjliga pris rekommenderar vi att du kontaktar nedan leverantör och anger att du har försäkring hos oss på ICA Försäkring.

Nästa steg

På ICA Försäkring vill vi hjälpa dig så fort som möjligt när du hamnar i en svår situation. Här kan du se hur ett normalt skadeärende går till. Givetvis kan det skilja sig åt från fall till fall hur vi utreder skadan och hur lång tid det tar.

  1. Du anmäler skadan till oss. 

  2. Ett ärende registreras och du får besked senast nästa arbetsdag om att vi mottagit din anmälan. En handläggare tilldelas.

  3. Inom en vecka går handläggaren igenom din anmälan och ser om allt som vi behöver för vår bedömning finns, annars kontaktar vi dig angående kompletteringar.

  4. När vi har allt för att kunna göra en bedömning och värdera dina saker skickar vi ett beslut till dig.

  5. Om vi ska betala ut ersättning gör vi det samtidigt som beslutet skickas. Om vi inte har fått ditt kontonummer ber vi dig skicka in det till oss.

  6. När utbetalningen är klar avslutas ärendet hos oss.