Anmäl övriga skador i hemmet

Här anmäler du övriga skador på villa och lägenhet.

Vill du anmäla en skada på villa eller lägenhet som inte passar in i de andra kategorierna? Då gör du skadeanmälan här.

Vår hemförsäkring gäller för flera typer av skador. Har ditt hus angripits av hussvamp? Eller har vilda djur tagit sig in i bostaden? Oavsett vad som har hänt är du välkommen att göra din skadeanmälan här, så hjälper vi dig.

Tänk på

Beroende på vad för typ av skada du anmäler kan det här vara viktigt att tänka på:

  • Fotografera skadan.

  • Leta fram inköpskvitto och inköpsdatum, pris, var du har köpt föremålet du vill skadeanmäla och ta fram eventuella fakturor.

  • Om det är en skada i hemmet, gör allt du kan för att begränsa den.

  • Kasta inte bort saker som blivit skadade förrän du kommit överens med oss om det. Vi kan behöva få det skadade föremålet skickat till oss.

  • Om din lägenhet har skadats ska du alltid kontakta din bostadsrättsförening eller hyresvärden för att besiktiga skadorna, lokalisera orsaken samt bedöma omfattningen av skadan.

  • Gäller din anmälan hushållsmaskiner, installationer eller sanitet, be en reparatör om ett skriftligt kostnadsförslag på reparation av skadorna. Om de inte går att laga vill vi att reparatören förklarar varför och ger kostnadsförslag på en ny, likvärdig maskin eller installation.

  • Om du ska anmäla skada för ett trasigt fönster ska du be en glasmästare om ett skriftligt kostnadsförslag på reparation av skadorna. Om det inte går att laga fönstret vill vi att glasmästaren beskriver varför och vad ett nytt, likvärdigt fönster kostar. Om du bor i hyresrätt ska du istället anmäla din skada till hyresvärden som ska stå för reparationen.

Självrisk, försäkringsbelopp och åldersavdrag

Självrisk är den del av skadan som du får betala själv. Hur stor den är står i ditt försäkringsbrev eller i villkoret. Normal grundsjälvrisk är 1 500 kronor men för till exempel vissa läckageskador och skador till följd av jordrörelse gäller en särskild självrisk på 20 % av skadekostnaden.

För försäkrad byggnad anges i försäkringsbrevet antingen fullvärde eller ett försäkringsbelopp. Vid fullvärde gäller ingen beloppsbegränsning för ersättning utan byggnaden är försäkrad till det värde som den faktiskt har. Anges det ett försäkringsbelopp för byggnad är detta belopp det högsta vi kan betala för skada på byggnaden.

Eftersom vi ersätter marknadsvärdet på de föremål som skadats gör vi ett åldersavdrag med hjälp av en tabell som finns i villkoret. Är det inte helt nya föremål som förstörts så får du inte heller helt nya genom försäkringen. På byggnadsdelar gör vi ett avdrag för värdeminskning på grund av ålder, slitage och omodernitet med hjälp av tabell i villkoret.

Tänk på!

  • Det är du som är beställare och betalningsansvarig av tjänster och varor. Fakturor från den som utför en tjänst eller levererar varor ska därför ställas till dig. Då får du också de fördelar som finns i konsumentlagstiftningen, till exempel garantier och reklamationsrätt.

  • Försäkringsbolaget har rätt att avgöra om en skada ska ersättas kontant eller om den skadade byggnaden ska återställas genom våra åtgärder.

Vid akut brand- eller vattenskada

Ring Ring 033-435 98 00, vardagar 10:00 - 15:00 för att prata med någon av våra handläggare. Övriga tider kopplas du automatiskt till vårt journummer.

Har du fått skadeståndskrav?

Om du krävs på skadestånd på grund av skada ska du anmäla kravet till oss så fort som möjligt. Din försäkring kan nämligen ge ersättning för skadestånd i samband med person- eller sakskada.

Anmäl ansvarsskada

Nästa steg

På ICA Försäkring vill vi hjälpa dig så fort som möjligt när du hamnar i en svår situation. Här kan du se hur ett normalt skadeärende går till. Givetvis kan det skilja sig åt från fall till fall hur vi utreder skadan och hur lång tid det tar.

  1. Du anmäler skadan till oss. 

  2. Ett ärende registreras och du får besked senast nästa arbetsdag om att vi mottagit din anmälan. En handläggare tilldelas.

  3. Inom en vecka går handläggaren igenom din anmälan och ser om allt som vi behöver för vår bedömning finns, annars kontaktar vi dig angående kompletteringar.

  4. När vi har allt för att kunna göra en bedömning och värdera dina saker skickar vi ett beslut till dig.

  5. Om vi ska betala ut ersättning gör vi det samtidigt som beslutet skickas. Om vi inte har fått ditt kontonummer ber vi dig skicka in det till oss.

  6. När utbetalningen är klar avslutas ärendet hos oss.