Skadeanmälan för vattenskada
Har du fått en vattenskada i hemmet? Anmäl din skada här.
Detta gäller vid vattenskada i bostad
När du får en skada på eller i bostaden kan det innebära stora problem för dig att bo och leva i hemmet. Därför är det viktigt att du får hjälp så snabbt som möjligt. Försäkringen ersätter exempelvis skador som uppstått på grund av läckage från ledningar eller tätskikt i badrum.
Självrisk och åldersavdrag
Självrisk är den del av skadan som du får betala själv. Hur stor den är står i ditt försäkringsbrev eller i villkoret. Normal grundsjälvrisk är 1 500 kronor.
Så funkar försäkringen
I ditt försäkringsbrev hittar du information om byggnaden ersätts upp till ett fast försäkringsbelopp eller fullvärde. Står det fullvärde innebär det att byggnaden är försäkrad till dess faktiska värde. Om ett försäkringsbelopp finns för byggnaden är det istället det högsta beloppet vi kan betala oavsett vad byggnaden är värd.
Eftersom vi ersätter marknadsvärdet på de föremål som skadats gör vi ett åldersavdrag med hjälp av en tabell som finns i villkoret. Är det inte helt nya föremål som förstörts så får du inte heller helt nya genom försäkringen. På byggnadsdelar gör vi ett avdrag för värdeminskning på grund av ålder, slitage och omodernitet med hjälp av tabell i villkoret.
Tänk på
Vid akuta vattenskador ber vi dig ringa oss på 033-435 98 00.
Gör det du kan för att begränsa skadan. Stäng av vattnet och torka upp vatten på golvet och flytta föremål som kan ta skada.
Leta fram inköpskvitto, orderbekräftelse eller garantibevis. Vi behöver veta så mycket som möjligt för vår värdering av saker som har förstörts, till exempel inköpsdatum, pris och var du har köpt det som du ska anmäla till oss.
Fotografera alla skador.
Kasta inte bort saker som blivit skadade förrän du kommit överens med oss om det. Vi kan behöva få det skadade föremålet skickat till oss.
Om din lägenhet har skadats ska du alltid kontakta din bostadsrättsförening eller hyresvärden för att besiktiga skadorna, lokalisera orsaken samt bedöma omfattningen av skadan.
Den byggnadsdel som har läckt ersätts inte genom försäkringen.
Det är du som är beställare och betalningsansvarig av tjänster och varor. Fakturor från den som utför en tjänst eller levererar varor ska därför ställas till dig. Då får du också de fördelar som finns i konsumentlagstiftningen, till exempel garantier och reklamationsrätt.
Försäkringsbolaget har rätt att avgöra om en skada ska ersättas kontant eller om den skadade byggnaden ska återställas genom våra åtgärder.
Spara kvitton på alla utlägg som du vill ha ersättning för.
Översvämning i hus – så skyddar du dina saker
Läs mer om hur du kan förebygga och begränsa skador vid översvämning och vattenskada.
Nästa steg
På ICA Försäkring vill vi hjälpa dig så fort som möjligt när du hamnar i en svår situation. Här kan du se hur ett normalt skadeärende går till. Givetvis kan det skilja sig åt från fall till fall hur vi utreder skadan och hur lång tid det tar.
Du anmäler skadan till oss.
Ett ärende registreras och du får besked senast nästa arbetsdag om att vi mottagit din anmälan. En handläggare tilldelas.
Inom en vecka går handläggaren igenom din anmälan och ser om allt som vi behöver för vår bedömning finns, annars kontaktar vi dig angående kompletteringar.
När vi har allt för att kunna göra en bedömning och värdera dina saker skickar vi ett beslut till dig.
Om vi ska betala ut ersättning gör vi det samtidigt som beslutet skickas. Om vi inte har fått ditt kontonummer ber vi dig skicka in det till oss.
När utbetalningen är klar avslutas ärendet hos oss.