Samtalsterapeut online via BlueCall – så kan du få hjälp
Om du har en försäkring hos oss har du möjlighet att få samtalsstöd via BlueCall – en app för digitala stödsamtal. Här ger BlueCall fem konkreta tips för att hantera oro.
Stödsamtal – digitalt alla dagar i veckan
BlueCall är en tjänst som erbjuder digitala stödsamtal med en samtalsterapeut, helt anonymt, via chatt eller röstsamtal.
Om du har en försäkring hos oss har du tillgång till tre stödsamtal via BlueCall per år. Dessutom får du tillgång till en digital verktygslåda i form av kurser och artiklar, framtagna för att du ska kunna hjälpa dig själv till en bättre psykisk hälsa.
Vänta inte – ta hjälp så tidigt som möjligt
Samtalen behöver inte vara kopplade till försäkringsskadan, även om det många gånger kan finnas ett sådant behov. Här delar Linnea Werner, psykolog och föreläsare på BlueCall, med sig av fem konkreta tips på hur du kan hantera oro:
Våga prata öppet om den svåra situation du befinner dig i, det kan göra oron mindre laddad.
Avsätt en särskild stund på dagen när du ger oron din fulla uppmärksamhet, exempelvis 15 minuter. På så sätt kan du styra och begränsa orostankarna så de inte påverkar hela dagen.
Skriv ner vad du oroar dig för och varför.
Lista vilka delar av oron du kan göra någonting åt och konkretisera vad du ska göra.
Lista de delar av oron du inte kan påverka och försök acceptera att det är så. Ibland kan det vara lättare att släppa orostankar som rör sådant du inte kan kontrollera.
När det händer saker i livet som skapar stress och ovisshet, ökar risken att vi utvecklar stress och psykisk ohälsa. Det bästa är om du kan ligga steget före, och ta hjälp så tidigt som möjligt.
Så får du tillgång till samtalsstödet
För att använda dig av BlueCalls samtalsstöd loggar du in på Mina sidor och går till din försäkring. Där väljer du "Samtalsstöd via BlueCall".