ID-kapning – när någon använder ditt personnummer

ID-kapning, eller identitetsstöld, kan leda till stora problem för den som drabbas – för att inte tala om det obehagliga i att någon annan använder dina uppgifter och utger sig för att vara du. Tyvärr är ID-kapning idag ett av Sveriges vanligaste brott, men även om bedragarna har blivit väldigt skickliga finns det några saker du kan göra för att minska risken att drabbas.

Kvinna står i köket med telefonen i handen och tittar ner.

Vad är ID-kapning?

ID-kapning är kort och gott att någon annan olagligt använder din identitet i bedrägerisyfte för att köpa eller göra saker i ditt namn. Din identitet är kopplad till olika personuppgifter, vilket inkluderar alla uppgifter som direkt eller indirekt kan hänföras till dig som person. Några exempel är ditt namn, din adress och ditt personnummer.

Hur går ID-kapning till?

Bedragare kan komma åt din identitet och dina kortuppgifter på olika sätt. Tidigare var det ofta kopplat till att du blev av med din plånbok men idag sker de flesta stölderna digitalt. Bedragarna kan exempelvis göra dataintrång hos e-handelsföretag och på det sättet lägga beslag på olika uppgifter om dig kopplade till ditt konto. Dessutom är det enkelt för någon annan att leta upp olika uppgifter om dig på nätet eller tillfälligt ändra din adress så att din post, som ofta innehåller personuppgifter, hamnar hos dem.

När ID-kaparen väl har fått tag i dina uppgifter kan den exempelvis beställa ett pass eller en legitimation med dina uppgifter och en bild på sig själv för att begå brott. Till exempel kan bedragaren då ta lån, beställa kreditkort eller köpa saker i ditt namn. I samband med det görs också en tillfällig adressändring för att få tag i sakerna som beställts. 

Skydd mot ID-kapning

För att förebygga att någon stjäl din identitet bör du framför allt vara mycket försiktig med att lämna ut dina personuppgifter. Säg dem inte högt bland folk och skicka dem aldrig via sms, mejl eller brev utan att du själv har initierat t ex ett ärende hos en myndighet eller organisation. Detsamma gäller dina inloggningsuppgifter till exempelvis mejl och användarkonton på nätet. 

För att undvika att någon annan ändrar din adress kan du spärra obehörig adressändring hos Skatteverket, vilket innebär att flyttanmälan och särskilda postadresser i ditt namn måste godkännas med ditt Bank-ID. Du kan också komplettera detta med Svensk Adressändrings gratistjänst Adresslåset som förhindrar obehörig eftersändning av din post. 

Ett sätt att snabbt bli aviserad om att någon annan håller på att göra ett stort köp eller ta lån i ditt namn är att skaffa en digital brevlåda. Då märker du snabbt om det tagits en kreditupplysning på dig utan att du själv varit inblandad. 

Fler sätt att förebygga ID-kapning:

  • Ställ in att dina onlineköp via faktureringstjänster måste godkännas med Bank-ID.

  • Använd komplexa lösenord till dina konton och aktivera tvåfaktorsinloggning där du kan.

  • Öppna inte e-post från okända avsändare som uppmanar dig att klicka på länkar. 

ID-kapning försäkring

Om du blivit utsatt för ID-stöld kan det kan vara svårt att reda ut på egen hand. Genom ICAs hemförsäkring kan du få hjälp med kostnaden för juridisk hjälp ifall du råkar ut för betalningskrav för sådant du inte köpt eller lån du inte tecknat.

Hur vet man om man blivit ID-kapad?

Tyvärr kan vem som helst drabbas av ID-kapning eller ID-stöld. Några tecken på att någon annan använder sig av din identitet är att du

  • får meddelande om att du gjort en adressändring fastän du inte själv varit delaktig i det

  • märker att du inte längre får någon post

  • får samtal, mejl, brev eller fakturor för varor eller tjänster du inte själv har beställt

  • ser uttag och transaktioner på ditt konto som du inte känner igen

  • upptäcker att kreditupplysningar har tagits på dig utan din kännedom eller att du får avslag på lån och krediter du själv ansöker om.

Anmäla ID-kapning

Om du har blivit utsatt för ID-kapning är det första du bör göra att anmäla det till polisen på 114 14. Beroende på vad du har blivit utsatt för bör du också

  • ringa din bank och spärra ditt kort

  • ringa Skatteverket och kontrollera din folkbokföringsadress

  • anmäla förlorat körkort till Transportstyrelsen

  • ringa upp företag som begär betalning för varor du inte köpt och bestrida eventuella fakturor

  • kontakta det företag som meddelat att de tagit en kreditupplysning på dig och be dem spärra ditt personnummer.

Fler tips vid stölder 

Fem tips som hjälper dig att få tillbaka stulna saker
Skydda mobilen på bästa sätt