Skydda dig mot bedrägeri
Bedragare kan dyka upp i flera olika sammanhang, till exempel genom att utge sig att komma ifrån ditt försäkringsbolag. Vi vill uppmärksamma dig på några vanliga typer av bedrägerier och vad du ska tänka på för att slippa bli lurad.
Att bli lurad och bedragen kan vara kränkande och kan innebära både ekonomisk och psykisk påfrestning för dig som blir utsatt. Nu för tiden så är bedragare smarta och har lärt sig hur de ska agera för att skapa förtroende hos dig, för att kunna lura dig på allt ifrån lösöre till större summor pengar. Det är viktigt att hålla koll på hur bedragare arbetar och hur de kan uppenbara sig i din tillvaro, för att du ska kunna undvika att bli lurad.
Telefonbedrägerier
Bedragaren ringer dig och utger sig för att arbeta exempelvis på ett försäkringsbolag och försöker få dig att avslöja personuppgifter. Ofta vill telefonbedragaren att du ska använda ditt Bank-ID för att få dig att självmant signera till exempel överföring av pengar.
Ett annat scenario kan vara att bedragaren ringer upp dig, uppger sig komma från ditt försäkringsbolag och påstår att de behöver komma hem till dig för att kunna fastställa guld och smycken. Om du godtar deras initiativ så kommer bedragaren hem till dig och tar med värdesakerna för att utföra, vad de påstår, värdering – men detta är i själva verket en stöld.
Digitala bedrägerier
Nätfiske är ett vanligt tillvägagångssätt för nätbedragare, med målet att du ska avslöja känslig information så som lösenord eller bankuppgifter. Nätfiske går ut på att bedragaren gör falska e-postutskick som kan se ut som e-post från ett välkänt företag, bank eller myndighet. I det falska e-postmeddelandet uppmanas du ofta att klicka på en länk som i sin tur leder till en webbsida där bedragaren vill att du fyller i dina bankkortuppgifter eller annan känslig information. De personliga uppgifterna kan bedragaren sedan använda för att göra banktransaktioner. Här kan du läsa mer om hur du kan skydda dig mot identitetsstöld.
Så kan du undvika att bli bedragen
För att skydda dig mot bedrägerier så behöver du vara skeptisk till plötsliga och oväntade samtal eller kontaktförsök från försäkringsbolag, myndigheter eller välkända företag. Om du har råkat svara i telefon på ett samtal från någon som du känner dig osäker på – lägg på luren snabbt och kontakta i stället företagets kundtjänst för att undersöka om det finns en rimlig anledning till samtalet eller om det faktiskt är ett bedrägeriförsök. Tänk då på att aldrig ringa ett nummer som står angivet i ett e-postmeddelande som du tror kan vara falskt. Var alltid försiktig med hur du använder ditt Bank-ID och använd det aldrig på uppmaning av någon annan, särskilt om det inte är du själv som tagit första kontakten.
ICA Bankens guide mot bedrägeriförsök
Om du vill lära dig mer om hur du kan skydda dig mot att bli lurad och bedragen så har ICA Banken flera tips.