Ving inblandat i konkurs – vad täcker försäkringen?
När ett flygbolag eller en researrangör plötsligt går i konkurs kan du som kund drabbas både praktiskt och ekonomiskt. Här kan du läsa om vad som gäller om du är försäkrad hos oss, om du betalat med ett ICA-bankkort och andra sätt att få ersättning.
Detta gäller för hemförsäkringens reseskydd
ICAs hemförsäkring ger inte ersättning för en resa som blir inställd på grund av konkurs. Den täcker inte heller förseningar, försenat bagage eller ersättningsresor som beror på konkurs. Om du redan är på semesterorten när resebolaget går i konkurs har du självklart fortfarande skydd vid sjukdom och olycksfall under tiden du är på resa, det förändras inte.
Om du betalat resan med bankkortet
När resebolaget går i konkurs före avresan betyder det att du går miste om det du har köpt. Har du betalat resan med ICA Bankkort eller ICA Bankkort Plus kan du därför göra en reklamation för köpet. Då kan banken begära ersättning från konkursboet för din räkning. Om du kan få pengar tillbaka beror på om och hur mycket banken får i ersättning från konkursboet. Har du använt krediten på ditt ICA Bankkort Plus är du däremot garanterad ersättning.
Tänk på att reklamationen bara gäller kortbetalningar. Om du betalade resan med en Bankgiro- eller Postgiroöverföring på internetbanken behöver du själv ta kontakt med Ving.
Eftersom det är konkursbolaget Thomas Cook som skött flygresorna ska du i första hand vända dig till Ving för ombokning. Reseförsäkringen på Bankkort Plus gäller inte när researrangören eller flygbolaget gått i konkurs.
Ersättning via resegarantin
Har du köpt en paketresa av en svensk researrangör omfattas den av resegarantilagen, men notera att du kan endast ansöka om resegarantin om researrangören gått i konkurs, vilket Ving inte gjort i dagsläget.
Om du köpt en reguljär flygbiljett ersätts den inte genom resegarantin.
Du kan läsa mer om ersättning via resegarantin hos Hallå konsument.