Frågor och svar

Här hittar du vanliga frågor och svar om bland annat betalning, Mina sidor och mer.

Frågor & svar – Betalning

Du byter betalsätt enkelt genom att ringa oss 033-47 47 90, vardagar 08:00 - 17:30, så hjälper vi dig.

Kolla först om din nya bank kan hjälpa dig att flytta över dina autogiron från din gamla bank.

Annars behöver du skriva ut, fylla i och skicka in ett nytt autogiromedgivande till oss. Du hittar autogiromedgivandet här.

I dagsläget är det bara vår båtförsäkring som kan betalas via e-faktura. Övriga försäkringar kan betalas årsvis via pappersfaktura eller månadsvis via autogiro.

Vi drar alltid den 28:e varje månad eller närmaste vardag före, om den 28:e infaller på en helgdag.

Årsfakturan skickas ut direkt tillsammans med ditt försäkringsbrev när du tecknat försäkringen, medan din autogiroansökan kan ta ett par dagar att bli godkänd.

Om du fått bekräftat från oss att ditt autogiro är godkänt kan du bortse från din årsfaktura.

Du ansöker enklast om autogiro med Mobilt BankID här.

Saknar du Mobilt BankID hittar du en blankett via samma länk som du kan skriva ut, fylla i och skicka in till oss.

Misslyckades autogirodragningen på grund av att det inte fanns tillräckligt med pengar på kontot, gör vi en dubbel dragning i slutet på nästa månad i stället. Din försäkring fortsätter att gälla som vanligt. 

Vår olycksfallsförsäkring betalas i efterskott (efterskottsbetalning), till skillnad från våra övriga försäkringar. Därför kan du behöva betala för tid då försäkringen varit aktiv, även efter att du sagt upp den.

Det kan finnas två orsaker till att vi drar dubbla belopp.

Första dragningen blir ofta dubbel eftersom du både betalar för tiden som passerat från det att försäkringen började gälla, och i förskott för kommande period.

Vi kan också göra en dubbel dragning en månad om det saknades pengar på kontot vid föregående månadsbetalning. I så fall skickar vi ut en påminnelse, utan extra avgift, för att göra dig uppmärksam på det.

Hur mycket, för vilken period och när vi drar pengar finns specificerat i den betalningsplan du fått i samband med att du satte upp autogiro.

För att betala månadsvis behöver du ansöka om autogiro. Ansök om autogiro här, med Mobilt BankID.

Om du fått bekräftat från oss att ditt autogiro är godkänt kan du bortse från din årsfaktura.

Du behöver kontakta oss för att säkerställa att din ansökan har gått igenom och ser korrekt ut.
Du når oss vardagar 08.00–17.30 på nummer 033-47 47 90.

Be din bank, eller din nya bank om du byter, hjälpa dig att ställa om alla dina autogiron så att de dras från ditt nya konto. Se bara till att det finns tillräckligt med pengar på kontot i slutet av månaden, så kan vi dra försäkringskostnaden som vanligt.

Du kan skicka in den till oss så sätter vi in pengarna på ditt konto. För att anmäla ett konto för återbetalning kan du ringa oss på 033-47 47 90, vardagar 08:00 - 17:30, så hjälper vi dig.

Skicka utbetalningsavin till:

ICA Försäkring AB
504 82 Borås

Vill du ha månadsbetalning ansöker du enkelt om autogiro.

Här kan du ansöka om autogiro direkt online.

Vi behöver få din autogiroansökan minst två arbetsdagar före din sista betalningsdag för att pengarna ska kunna dras.

Har du tecknat båtförsäkring kan du anmäla e-faktura i din internetbank.

Du kan betala alla våra försäkringar med autogiro eller helårsfaktura.

Undantaget är:

  • olycksfallsförsäkring där du även kan välja månadsvis faktura mot en fakturaavgift

  • Båtförsäkring via Svenska sjö går i dagsläget att betala via faktura eller e-faktura.

Om du till exempel säljer ditt fordon eller din bostad och avslutar försäkringen kan det hända att vi behöver betala tillbaka pengar för försäkringsdagar som du redan hunnit betala för.

För att vi ska kunna betala ut pengar direkt till ditt konto behöver vi få ditt kontonummer innan försäkringen avslutas. Detta gäller även om du betalar din försäkring månadsvis via autogiro eller ICA-konto. Ring oss på 033-47 47 90, vardagar 08:00 - 17:30, så hjälper vi dig.

Har du inte meddelat kontonummer skickar vi en utbetalningsavi till din adress.