Frågor och svar
Här hittar du vanliga frågor och svar om bland annat betalning, Mina sidor och mer.
Frågor & svar – Övrigt
Ja, självklart! Om du är kund hos ICA Banken kan du se dina tecknade försäkringar hos ICA Försäkring både på ICA Bankens internetbank och i appen.
När du gör en flyttanmälan hos Skatteverket får vi automatiskt din nya folkbokföringsadress, utan att du behöver meddela oss. Har du en hem- eller husförsäkring hos oss som gäller din tidigare bostad behöver du kontakta oss för att ändra den. Ring kundservice på 033-47 47 90, vardagar 08:00 - 17:30. Vi kan hjälpa dig att räkna på en försäkring för ditt nya boende.
Om du vill avsluta din försäkring kan du antingen gå in på Mina sidor och kontakta oss eller ringa 033-47 47 90, vardagar 08:00 - 17:30 så hjälper vi dig.
En försäkring är alltid bunden på ett år i taget. Du kan göra vissa tillägg till din försäkring när du vill. Vill du öka eller minska omfattningen i din försäkring kan du göra det vid huvudförfallodagen, alltså dagen när din försäkring förnyas. Huvudförfallodagen hittar du i ditt försäkringsbrev.
Vill du göra ändringar i din försäkring kan du höra av dig till oss på 033-47 47 90, vardagar 08:00 - 17:30, så hjälper vi dig.
Information om din försäkring hittar du på Mina Sidor, och i ditt försäkringsbrev. Försäkringsbrevet får du årligen med posten, eller till Kivra om du är ansluten dit.
Din försäkring har ingen uppsägningstid och kan bara avslutas om behovet upphör, eller vid försäkringens huvudförfallodag. Förfallodagen hittar du i ditt försäkringsbrev eller på Mina sidor.
Det är viktigt att en avliden persons försäkringar fortsätter vara aktiva till dess att bouppteckningen är färdig. Personförsäkringar, som vår olycksfallsförsäkring, avslutas automatiskt. Övriga försäkringar kan vi behöva hantera manuellt.
Hör av dig till oss på 033-47 47 90 vardagar 08.00–17.30 så hjälper vi dig.
Huvudförfallodagen, alltså dagen din försäkring förnyas, hittar du i ditt försäkringsbrev.
Det är flera saker som avgör priset på din försäkring. När försäkringen förnyas kan priset ändras både upp och ner beroende på bland annat hur skadestatistiken har sett ut, ålder, om du flyttat till ett nytt område och annat. Om du vill veta mer om försäkringskostnaden kan du ringa oss på 033-47 47 90, vardagar 08:00 - 17:30, så hjälper vi dig.
Du kan läsa om hur servicekortet fungerar och ladda ner det här:
Servicekort – ditt resebevis vid utlandsresa
Glöm inte att fylla i det inför resan!